Jak marka wpływa na smak

Każdy z nas lubi uważać się za znawcę rzeczy dobrych i gustownych, a znajomość i umiejętność rozpoznawania win pozostaje wciąż na szczycie pożądanych, snobistycznych umiejętności. Ale czy faktycznie nie będąc wprawionymi sommelierami, jesteśmy w stanie rozpoznać wino pozbawione nazwy i etykietki? Okazuje się, że znikoma liczba ludzi na świecie potrafi rozróżnić marki win bez dodatkowych wskazówek, jak etykieta, butelka, producent, a co najważniejsze cena. Cena ma znaczenie najistotniejsze w naszej ocenie smaku i jakości wina. Z przeprowadzonych testów naukowych wynika, że nie dość, że znając cenę wina, uważamy trunek droższy za lepszy i smaczniejszy, to dodatkowo w naszych mózgach faktycznie aktywne stają się obszary odpowiedzialne  za odczuwanie przyjemności. Jednakże, gdy spróbujemy tego samego wina, bez znajomości jego marki lub ceny, te same obszary pozostają bezczynne. Ale nie dzieje się tak tylko wyłącznie w przypadku wina, podobnie jest z innymi produktami, które posiadają silną i uznaną na rynku markę; ich smak uznawany jest za lepszy tylko i wyłącznie ze względu na tę właśnie renomowaną markę.

W USA przeprowadzono eksperyment z Pepsi i Coca-Colą. Okazało się, że ludzie nie są w stanie odróżnić obydwu smaków, a jeśli już, to częściej za lepszy uznawali smak Pepsi. Gdy pokazano im etykiety obydwu napojów, to Coca-Cola smakowała im lepiej, a przecież różnice w składzie obu napojów są doprawdy niewielkie. Dzieję się tak dlatego, że Coca-Cola jest starą, ukochaną, wręcz narodową marką Amerykanów, która nie tylko niesie ze sobą smak, ale i wspomnienia, i sentymenty, które dodatkowo uruchamiają obszary związane z odczuwaniem przyjemności w naszym mózgu. Spece od reklamy i marketingowcy już od lat wiedzą o tym mechanizmie i wodzą nas za nos. Następnym razem przeglądając produkty na sklepowej półce upewnijmy się, że faktycznie kupujemy dobry produkt, a nie tylko jego znajomą nam, czy ładną etykietę. Może czasem warto dać szansę nowym, lokalnym produktom, które nierzadko bywają i zdrowsze i rzeczywiście smaczniejsze.

Przeczytaj także: 

Zdjęcia do CV? Tylko z lewej strony!
Snobistyczne jabłuszko, czyli marka ma znaczenie
Dowiedz się, jak postrzegane są rumieńce.
Pamiętaj, aby nie oceniać książki po okładce!
Jak postrzegamy siebie, gdy porównujemy się z innymi?

Komuś z twoich znajomych przyda się wiedza zawarta w artykule? Powiadom ich o tym! Używając poniższych ikonek. No i nie zaszkodzi polubić 😉

Komentarze
Akceptuję regulamin komentarzy i użytkowania portalu rozumnie.pl

Skomentuj jako pierwszy.


 

Kojący dotyk matki

Jak sądzicie, co najlepiej wpływa na poczucie bezpieczeństwa? Jeśli komuś przyszła na myśl mama i jej opiekuńczy dotyk, to trafił w sedno. Ciekawe badania przeprowadziła […]

Czytaj dalej